Datum start | 03-10-2014 | Datum einde | 03-10-2014 |
---|---|---|---|
Tijd start | 00:00 | Tijd einde | 23:59 |
Lokatie | DC2 Datacenter | Status |
In de nasleep van het eerder aangekondigde spoedonderhoud aan de SAN controllers van onze Vmware omgeving is een vervelend probleem aan het licht gekomen. Een aantal backups zijn helaas misgelopen waarbij u mogelijk een melding per mail heeft ontvangen dat de backups van afgelopen nacht de status “missed” hebben, wat inhoud dat er van de afgelopen nacht geen werkende backup beschikbaar is.
De oorzaak hiervan was dat scheduler van de Ahsay applicatie niet in staat bleek om de tijdelijke onderbreking in de netwerk connectiviteit naar onze backup locatie te ondervangen. Een bijkomend probleem is dat de scheduler hierdoor er vanuit kan gaan dat de laatste backup taak nog steeds draait, waardoor de komende backup schedules niet gestart kunnen worden. Een herstart van de obmscheduler is vereist om dit op te lossen.
Op alle servers met een backupcontract onder het beheer van Denit zelf zal dit in de loop van vandaag door onze engineers uitgevoerd worden, als u wel gebruik maakt van onze backup dienst maar onder eigen beheer is het van belang dat u dit zelf even uitvoert.
Op een Linux OS kan diit kan door het uitvoeren van de volgende commando’s :
/etc/init.d/obmscheduler stop
Controleer even of de scheduler daadwerkelijk gestopt is
ps waux | grep obm
En vervolgens
/etc/init.d/obmscheduler start
Om de scheduler weer te starten.
Op Windows systemen kan de scheduler op de volgende wijze herstart worden :
Administrative Tools > Services > Online Backup Scheduler (Ahsay Online Backup Manager)
Na het uitvoeren van dit commando moet de map C:\Program Files\AhsayOBM\ipc\Scheduler leeg zijn.
Onze inschatting dat dit onderhoud geen impact zou hebben op de overige dienstverlening van Denit bleek achteraf helaas dus niet volledig juist, waarvoor onze welgemeende excuses. Denit zal er zorg voor dragen dat deze vervelende situatie in de toekomst niet meer voor zal komen.
Als u nog vragen heeft over dit probleem kan u het beste even contact met ons opnemen via support@denit.nl